Deskripsi :

Pembangunan Pertubuhan Pengurusan Zakat/Organisasi Pengelola Zakat (OPZ) dari tahun ke tahun meningkat dengan peningkatan kualiti amil dan penderma. Semakin banyak OPZ muncul, lebih ramai dana awam dikumpulkan dan yang boleh diuruskan. Bagaimanapun, kekurangan sumber daya manusia yang mampu menguruskan OPZ secara profesional serta belum adanya standard perakaunan kewangan dalam penyusunan laporan keuangan OPZ, merupakan suatu halangan.

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui operasi pengurusan dana infaq yang diamalkan oleh Yayasan Senyum Kita di Yogyakarta, serta meneliti strategi yang dilakukan oleh yayasan tersebut dalam menarik minta masyarakat. Jenis kajian yang dijalankan oleh penulis adalah kajian lapangan, data dan maklumat didapati melalui wawancara yang dilakukan dengan pihak yang terkait.

Lokasi kajian adalah Yayasan Senyum Kita Yogyakarta. Kaedah pengumpulan data melalui pemerhatian, wawancara dan dokumentasi. Hasil kajian menunjukkan bahawa Yayasan Senyum Kita telah melaksanakan pengurusan dana infak dengan baik dan telus supaya kepentingan masyarakat terhadap yayasan itu cukup tinggi.

Hal ini tercermin dari: 1. Pendapatan dana dari para donatur meningkat 58% per tahun, 2. Banyaknya kunjungan ke laman web, dan 3. Ramainya calon penderma yang ingin menyertai. Kesimpulan daripada kajian ini adalah bahawa lebih telus organisasi amil dalam menguruskan dana, maka bersama dengan itu kepercayaan masyarakat terhadap organisasi akan meningkat.

Universitas Esa Unggul

Penulis :

  • RAHMANI TIMORITA YULIANTI
  • RATNAWATI YUNI SURYANDARI   IFFA UYUN LATHIFA

Download :